در حال حاضر يكي از چالشهاي اصلي درآمدي كشاورزان، نحوة عرضة محصولات توليدي در بازار مصرف و پايين بودن سهم دريافتي آنها از قيمتي است كه مصرفكنندگان نهايي پرداخت مينمايند. بيشتر كشاورزان و كارشناسان، اين امر را ناشي از نقائص موجود در ساختار بازار محصولات كشاورزي ميدانند. از طرفي با توجه به اهميت موضوع و جايگاه مهم تنظيم بازار محصولات كشاورزي كه هماكنون يكي از چالشهاي اساسي در اقتصاد ملي محسوب ميگردد. فقدان جايگاه و رويكرد بازاريابي محور در بخش كشاورزي بويژه در تشكلها و شركتهاي تعاوني روستايي و كشاورزي بعنوان متوليان قانوني امر خريد و فروش و بازاريابي در بخش كشاورزي و ضعف مفرط در آشنايي مديران عامل و اعضا هيئت مديره حدود 6500 شركت تعاوني و اتحاديههاي تعاون روستايي و كشاورزي با بازاريابي، حتي در سطح ملي و داخلي و مهمتر از همه بينالمللي، وم توجه هرچه بيشتر به ورود علمي و عملي به مبحث بازاريابي را ميطلبد. در همين راستا، تحقيق حاضر با شناسايي عوامل مختلف مؤثر در بازاريابي محصولات كشاورزي سعي دارد با تعيين اولويتهاي محصولي و منطقهاي و شناسايي متغيرهاي مهم دخيل در بازاريابي و فروش محصولات از طريق شبكة تعاونيهاي روستايي و كشاورزي، برنامهاي جامع در اين زمينه ارائه دهد. لذا با تكميل1321 پرسشنامه از 27 استان كشور و تحليل سؤالات آن مهمترين عوامل مؤثر بر بازاريابي از طريق اين تعاونيها شناسايي شد و راهكارهاي لازم ارائه گرديد.
درباره این سایت